tiistai 3. elokuuta 2010

Evakon Laulu 1997 - Anneli Saaristo

...Tässä olen luultavasi 7-8 v. Isäni kuoli kun olin 7 v.
Kuulin tämän laulun tänään, ja tätä laulua en voi kuunnelle kuivin silmin.
Minun eläntarina on melkein samanlainen.
Tuotiin Inkerinmaalta -43 ) Isä sairas ja äidillä hoidettavana 8 lasta.
Minä puolentoista ikäinen.
Kodit jäivät sinne rajan taa........... Me vaan ei saatu mitään korvusta.
Tuotiin Hankoon myrskyisen meren yli. Siellä elettiin Salono leirillä kunnes joku halusi meidän perheen työhön.
Kiitos suomelle kun otti vastaan meidät, Inkerinsuomalaiset.
Nyt olen ruotsinsuomalainen.
Vaikka kyllä minä olen oikea suomalainen alkujaan ja edelleenkin tunnen itseni suomalaiseksi.
En valita.
Jumala on johdattanut meitä ja tälläkin johdatuksella oli tarkoituksensa.
Olen tyytyväinen .......Kiitos Taivaanisälle.
tällaista miettien sylvi
Kuuntele laulu.

6 kommenttia:

  1. Jostain mutkan kautta suoraan osuin blogiisi :)
    Koskettava laulu tämä!
    Äitini syntyi Suojärvellä -39 ja kuin ihmeen kaupalla perhe selviytyi Suomeen, tosin kaksi pientä sisarusta kuoli vankileirillä :(
    Sinulla on Pinokkion kuva blogissasi, se on minun lempi-satuni :) ja onpa muutama puinen Pinokkiokin koristeena. Kaikkea hyvää sinulle toivon minä.

    VastaaPoista
  2. Markka kiitos kommenteista. Kiva kun löysit tänne.
    On menenlaista ihmiskohtaloita.
    Paljon on äitini myös kertonut siitä ajasta kun veivät ihmisiä siperiaan ja vankileirille.
    Meitä kuitnkin johtaa taivaanisä, kunhan luotaen ja uskoen rukoilemme ja pyydämme......._:)
    Niin meillä täällä Boråsissa onkin tämä iso Pinokkio.
    Ei mahdu kirjahyllylle......)
    Kaikkea hyvää Sinulle ja perheellesi.
    Kaikkea hyvää myös Sinulle!

    VastaaPoista
  3. Hei Sylvi,ensimmäistä kertaa kommentoin blogiisi.
    Teillä on ollut unohtumaton matka Israeliin.
    Laulu on koskettava.
    Minun mieheni vanhemmat lähtivät evakkoon Karjalasta VPL Pyhäjärveltä kesällä 1944, mieheni oli noin 1 kuukauden ikäinen vauva.
    Karjalanpiirakat ja karjalaisuuteen liittyvät juhlat ovat olleet meillekin tärkeitä.
    Naapuritalossa asuu inkerinsuomalainen tuttava,hän toimii tulkkina,kun venäläisiä tulee vieraaksi.
    Siunausta viikonloppuun!

    VastaaPoista
  4. Kirsti- Kiva kun löysit tänne.
    Minä kävi juuri kommentoimassa blogiisi ja pyysin sinua katsomaan Israelin matkaa, mutta sinähän olit jo kerennyt tänne.
    tulee harvemmin lisättyä ja kurkattua tänne.
    Minun mieheni on myös syntynyt karjalassa, Tienhaarassa , lähellä Viipuria.
    Ovat myös tullut evakkona- 43-44 suomeen. vauvana.
    Hän on-43 vuosikeraa. saman ikäin miehesi kanssa ja sama kohtalo.
    Mieheni äiti on syntynyt Pyhäjärvellä.
    Hän oli tyttönimeltään Tihveräinen Elisa.
    Varmaan olivat tuttuja toisille.

    Runsasta siunausta sinulle Kirsti.

    VastaaPoista